dimarts, 19 d’abril del 2016

Treball d'investigació "La Filosofia del Refranyer"


El refranyer és un excel·lent compendi de saviesa popular sedimentada al llarg del temps i que pertany a la memòria col·lectiva d'un poble. L'observació i la interacció amb l'entorn i, principalment, l'experiència nascuda de la convivència entre les persones s'ha dipositat al llarg del temps en unes sentències breus que pretenen valorar, descriure, preveure i aconsellar l'actuació de les persones i tot el que envolta a aquestes. 

Els refranys que a nosaltres ens interessen, atesa la investigació que volem dur a terme, són aquells que traspuen evidències de la naturalesa i la condició humana; en definitiva, aquells refranys que posen de relleu la concepció de la vida i la mort, la caracterització de l'home i la dona, les relacions socials i familiars, el benestar i la salut, el paper que atorgam a l'ensenyament i a l'educació, el maneig de les emocions i els sentiments, la jerarquització dels valors, ... També ens interessen especialment aquells que pouen en les nostres creences més profundes com puguin ser les religioses, les de pertinença a un poble o la convicció de llibertat.

Del refranyer podem i hem d'aprendre moltes coses, tot i que veurem que no és un corpus de pensament especialment amarat de coherència i didàctica saludable. En el refranyer trobarem moltes contradiccions, pensaments que s'oposen entre ells, pensaments que ara defensen blanc i d'altres negre. Tot plegat ens faran una idea de les concepcions plurals i divergents que té un poble sobre temàtiques diverses. A cops veurem que s'hi defensen unes concepcions i uns valors que de cap manera podem acceptar a dia d'avui, serà el moment de ser crítics i posar seny allà on no n'hi ha. Al refranyer s'hi diuen moltes veritats, però no tot el que s'hi diu és veritat.

Al refranyer es sostenen, en algunes ocasions, plantejaments que avui definiríem, essent benèvols, com retrògrads i de mal gust. Han nascut a un context i a un temps molt diferents del nostre. Veurem que molts dels refranys referits a l´home i a la dona abunden en aquest sentit, són marcadament sexistes i, fins i tot, cruels. Ens hauran d'ajudar a reflexionar entorn a un temps, sortosament ja passat i superat (?), en que la dona ho passava ben magre. També veurem que s'hi traspua molta d'ironia i ressentiment als refranys, per la qual cosa caldrà aprendre a llegir entre línies, doncs, si bé molts d'ells són planers, d'altres amaguen dobles i triples intencions, sembla com si les paraules diguessin més del que diuen les pròpies paraules.

OBJECTIUS:

  • Conèixer i comprendre els trets específics que fonamenten la moralitat humana en la seva pràctica individual i social, valorant el significat de la dignitat personal, de la llibertat i dels principis que orienten l'acció.
  • Valorar críticament el pluralisme moral de la nostra societat reflectit en les sentències del refranyer.
  • Identificar i analitzar els principals conflictes morals que es plantegen al refranyer i que es manifesten en tesis antropològiques i ètiques diferents.
  • Utilitzar adequadament el procediment dialògic i el debat com a instruments essencials en la interpretació dels refranys i com a mitjà idoni per estimular la capacitat argumentativa.
  • Participar de manera racional i constructiva en les activitats de classe o en xarxa, individualment o en grup, tractant de comprendre les tesis i les actituds dels altres en un clima de diàleg i de tolerància positiva. 
  • Exercitar-se en l'escolta, l'exposició i l'argumentació. 
  • Comunicació de sentiments, idees i opinions, utilitzant termes i conceptes propis de l'anàlisi filosòfica.
  • Valoració crítica dels missatges explícits i implícits de les sentències del refranyer.
  • Adquirir independència de criteri i judici crític, adoptant progressivament hàbits de raonament i justificació suficient dels arguments.
  • Manejar plataformes de treball cooperatiu en xarxa.

CCBB:

  • Recopilar i processar informació procedent de fonts diverses i transformar-la en coneixement.
  • Llegir, comentar, classificar i extreure les idees fonamentals dels refranys seleccionats.
  • Expressar oralment i per escrit pensaments, emocions, vivències, opinions ...
  • Generar i gestionar diferents tipus de documents en la plataforma de treball cooperatiu en xarxa.
  • Ser conscients dels conflictes que s'originen en el treball cooperatiu i desenvolupar habilitats necessàries per resoldre'ls d'una manera dialogada i negociada.
  • Avaluar de manera crítica els valors antropològics, socials i morals que emanen dels refranys i construir una escala de valors pròpia.
  • Gaudir de l'anàlisi dels refranys i considerar-los part del patrimoni del nostre poble.
  • Prendre consciència de les pròpies capacitats (intel·lectuals, emocionals, físiques), del procés i de les estratègies necessàries per desenvolupar-les, així com del que es pot fer per un mateix i del que es pot fer amb ajuda dels altres companys.
  • Reforçar l'autonomia, l'autoestima i la identitat personal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada