Investigació Filosofia Popular

El refranyer és un excel·lent compendi de saviesa popular sedimentada al llarg del temps i que pertany a la memòria col·lectiva d'un poble. L'observació i la interacció amb l'entorn i, principalment, l'experiència nascuda de la convivència entre les persones s'ha dipositat al llarg del temps en unes sentències breus que pretenen valorar, descriure, preveure i aconsellar l'actuació de les persones i tot el que envolta a aquestes. 

Els refranys que a nosaltres ens interessen, atesa la investigació que volem dur a terme, són aquells que traspuen evidències de la naturalesa i la condició humana; en definitiva, aquells refranys que posen de relleu la concepció de la vida i la mort, la caracterització de l'home i la dona, les relacions socials i familiars, el benestar i la salut, el paper que atorgam a l'ensenyament i a l'educació, el maneig de les emocions i els sentiments, la jerarquització dels valors, ... També ens interessen especialment aquells que pouen en les nostres creences més profundes com puguin ser les religioses, les de pertinença a un poble o la convicció de llibertat.

Del refranyer podem i hem d'aprendre moltes coses, tot i que veurem que no és un corpus de pensament especialment amarat de coherència i didàctica saludable. En el refranyer trobarem moltes contradiccions, pensaments que s'oposen entre ells, pensaments que ara defensen blanc i d'altres negre. Tot plegat ens faran una idea de les concepcions plurals i divergents que té un poble sobre temàtiques diverses. A cops veurem que s'hi defensen unes concepcions i uns valors que de cap manera podem acceptar a dia d'avui, serà el moment de ser crítics i posar seny allà on no n'hi ha. Al refranyer s'hi diuen moltes veritats, però no tot el que s'hi diu és veritat.

Al refranyer es sostenen, en algunes ocasions, plantejaments que avui definiríem, essent benèvols, com retrògrads i de mal gust. Han nascut a un context i a un temps molt diferents del nostre. Veurem que molts dels refranys referits a l´home i a la dona abunden en aquest sentit, són marcadament sexistes i, fins i tot, cruels. Ens hauran d'ajudar a reflexionar entorn a un temps, sortosament ja passat i superat (?), en que la dona ho passava ben magre. També veurem que s'hi traspua molta d'ironia i ressentiment als refranys, per la qual cosa caldrà aprendre a llegir entre línies, doncs, si bé molts d'ells són planers, d'altres amaguen dobles i triples intencions, sembla com si les paraules diguessin més del que diuen les pròpies paraules.

OBJECTIUS:

  • Conèixer i comprendre els trets específics que fonamenten la moralitat humana en la seva pràctica individual i social, valorant el significat de la dignitat personal, de la llibertat i dels principis que orienten l'acció.
  • Valorar críticament el pluralisme moral de la nostra societat reflectit en les sentències del refranyer.
  • Identificar i analitzar els principals conflictes morals que es plantegen al refranyer i que es manifesten en tesis antropològiques i ètiques diferents.
  • Utilitzar adequadament el procediment dialògic i el debat com a instruments essencials en la interpretació dels refranys i com a mitjà idoni per estimular la capacitat argumentativa.
  • Participar de manera racional i constructiva en les activitats de classe o en xarxa, individualment o en grup, tractant de comprendre les tesis i les actituds dels altres en un clima de diàleg i de tolerància positiva. 
  • Exercitar-se en l'escolta, l'exposició i l'argumentació. 
  • Comunicació de sentiments, idees i opinions, utilitzant termes i conceptes propis de l'anàlisi filosòfica.
  • Valoració crítica dels missatges explícits i implícits de les sentències del refranyer.
  • Adquirir independència de criteri i judici crític, adoptant progressivament hàbits de raonament i justificació suficient dels arguments.
  • Manejar plataformes de treball cooperatiu en xarxa.

CCBB:

  • Recopilar i processar informació procedent de fonts diverses i transformar-la en coneixement.
  • Llegir, comentar, classificar i extreure les idees fonamentals dels refranys selecionats.
  • Expressar oralment i per escrit pensaments, emocions, vivències, opinions ...
  • Generar i gestionar diferents tipus de documents en la plataforma de treball cooperatiu en xarxa.
  • Ser conscients dels conflictes que s'originen en el treball cooperatiu i desenvolupar habilitats necessàries per resoldre'ls d'una manera dialogada i negociada.
  • Avaluar de manera crítica els valors antropològics, socials i morals que emanen dels refranys i construir una escala de valors pròpia.
  • Gaudir de l'anàlisi dels refranys i considerar-los part del patrimoni del nostre poble.
  • Prendre consciència de les pròpies capacitats (intel·lectuals, emocionals, físiques), del procés i de les estratègies necessàries per desenvolupar-les, així com del que es pot fer per un mateix i del que es pot fer amb ajuda dels altres companys.
  • Reforçar l'autonomia, l'autoestima i la identitat personal.
PROCÉS I METODOLOGIA DE LA INVESTIGACIÓ

PRIMERA PART:
  1. Presentació de la investigació interdisciplinar per part del professorat. 
  2. Constitució dels grups de 2-3 alumnes. Per donar-vos d'alta com investigadors heu de fer clic a l'enllaç "Donar-se d'alta com investigador" que teniu a continuació de l'apartat "Metodologia". Heu de seguir les passes que us donarà l'aplicació Google Drive. 
  3. Elecció d'un tema per grup. Els temes no es poden repetir, això vol dir que quan un tema estigui assignat a un grup ningú més el podrà agafar. [N'hi ha 81 de disponibles i els teniu a continuació de la secció "Metodologia"] 
  4. Recollida de bibliografia relacionada amb el tema. 
    • S'hauran de seguir escrupolosament les pautes estandarditzades per fer les ressenyes bibliogràfiques. El professorat del Departament de Català us ensenyarà com.
    • Aquesta bibliografia s'haurà d'editar al document "Bibliografia Filosofia Popular+TEMA" que tindreu a Google Drive, on "TEMA" serà el nom del vostre tema (pe."Bibliografia Filosofia Popular MORT". Quan us doneu d'alta com investigadors, en pocs dies rebreu al correu electrònic l'enllaç per accedir al document. En aquest document tindreu les passes que heu de donar per adjuntar la vostra bibliografia i el format específic que ha de tenir el document. Més endavant, en aquest mateix document, afegireu les vostres reflexions a partir del refranyer i, tot sumat, constituirà el vostre treball.
SEGONA PART:
  1. Recollida i selecció de refranys al·lusius al tema. Aquests refranys s'hauran de transcriure a l'Excel corresponent que estarà penjat a la plataforma GOOGLE DOCS. Per poder editar el full de càlcul del vostre tema  haureu de fer clic al nom del tema que apareix a l'esquema que està a continuació de la secció "Metodologia"  i s'iniciarà un procés de concessió de permisos semblant al que s'ha descrit al punt 2 de la primera part. Quan aneu introduint els refranys s'haurà d'indicar la font de cada refrany amb un codi que generarem a partir del document "Bibliografia Filosofia Popular+TEMA" i que us donarem a conèixer al seu moment. A aquest document s'hi accedeix des de l'enllaç que teniu a continuació del vostre tema [Bibliografia / Anàlisi filosòfica].
  2. Categorització del tema, és a dir, si fem, per exemple, el tema "MORT" establiríem diferents subcategories per anar classificant tots els refranys que haurem trobat sobre el tema. A tall d'exemple aquestes podrien ser algunes subcategories: vidu, viuda, parents, dol, Déu, salut, casa, menjar, beure, etc. És a dir, les paraules clau del refrany, o del seu significat. Cada refrany podrà tenir un màxim de 3 subcategories. 
  3. Revisió amb el professor/a de la categorització. Un cop revisada la categorització s'introduirà el tercer nivell de categories a l'arbre que teniu més avall a l'apartat "Classificació dels refranys".
  4. Classificació dels refranys. Cada refrany es podrà categoritzar com a màxim amb tres subcategories. Es seguirà la codificació que tendreu més avall a la secció "Classificació dels refranys" un cop hagi estat aprovada la vostra categorització. Després amb l'Excel es podran filtrar els refranys per codi.
  5. Anàlisi filosòfica dels refranys del tema concret que treballam al grup, on estudiarem els diferents  aspectes, plantejaments i concepcions que posen de relleu els refranys i, quan sigui possible, analitzarem la vigència del seu contingut . Aquesta anàlisi s'haurà de redactar al document que s'us haurà assignat a l'apartat "Bibliografia" ( posem per cas "Bibliografia Filosofia Popular MORT"). A aquest document s'hi accedeix des de l'enllaç que teniu a continuació del vostre tema [Bibliografia / Anàlisi filosòfica].
  6. Presentació del treball d'investigació a la classe. La presentació s'haurà d'acompanyar amb un document gràfic en format Prezi i tindrà una durada de 7-10 minuts.
Alguns consells que us poden ajudar a redactar el treball
Punts que ha de tenir un treball:
- Tema i Recull de dites/refranys.
- Introducció de què anirà el treball.
- Desenvolupament de les idees estudiades.
- Conclusió relacionada amb el tema treballat.
- Conclusió grupal (Què he après?) Nivell superficial (temàtic) i profund (decurs).
- Conclusió personal (Com he après?) Autoavaluació i avaluació dels companys.
Ordre? El que vulguem (que tingui lògica):
- Podem començar explicant el tema que farem, desenvolupar-lo i treure’n les conclusions.
- Però també podem començar per les conclusions i a partir d’aquí anar desgranant el perquè d’allò que estem dient.
Aspectes formals:
- Portada amb nom dels integrants del grup, curs, assignatura, col•legi, professor, tema triat i nom del treball. Descriptiu o original.
- Tot ha de seguir un criteri decidit per tots vosaltres (si decidiu fer Text Arial 12 i Títol Arial 16 Negreta, tots els apartats han de guiar-se pel mateix criteri, si decidiu justificar text, tot justificat, si decidiu no fer-ho, no ho feu a cap pàgina). No és necessari que ens digueu quin criteri heu seguit però sí que el tingueu a mà per si trobem coses que no es corresponen.
- El treball ha de tenir Índex i, per tant, les pàgines han d’estar numerades.
- Fonts i bibliografia (i webgrafia) seguint les normes que us han explicat a Català.
Com fer cada part:
- Tema i Recull de dites/refranys:

  • El que heu fet a Google Drive. Pot ser la mateixa graella o una altra semblant però sí ha de tenir els mateixos elements: tema, refranys i índex.

- Introducció:

  • Heu d’explicar què fareu al treball, és a dir, quin plantejament i objectius us heu marcat a l’hora de fer-lo.

- Conclusions del treball (Neutral, sense valoracions personals, explicacions argumentades):

  • Poden estar al principi o al final. Han d’explicar les conclusions d’allò que n’heu extret del treball. Per exemple, si trobeu que en parlar de la dona, el refranyer és masclista podeu parlar d’això i si no esteu d’acord amb el refranyer, no hi esteu. O, en altres casos que es contradiu a ell mateix. O si hi ha un tema que hi esteu d’acord, també. La qüestió és que justifiqueu el que heu fet al llarg del treball.

- Desenvolupament del treball:

  • Heu d’analitzar pròpiament els refranys, i això ho podeu fer tant sigui si heu partit d’una base si hem posat les conclusions del treball al principi; o desenvolupant el que heu dit que fareu a la introducció (aquí són molt útils els índexs). 

- Conclusió grupal (Què hem après?)

  • Com a grup heu d’explicar què heu après a dos nivells. Primer, del tema en qüestió, per exemple, responent a la pregunta: Els refranys reflecteixen la saviesa popular? O, per exemple, És igual la imatge que tenim de nosaltres mateixos ara que fa uns anys? O, Ens havíem aturat mai a analitzar les dites populars?. El segon nivell a respondre és relacionat amb el decurs pròpiament del treball. Si hem après a organitzar-nos, o a tenir més mà esquerra... o per exemple, hem après a utilitzar Google Drive o l’Excel...

- Conclusió grupal (Avaluació i autoavaluació)

  • En aquest apartat haurem d’avaluar-nos com a grup i avaluar-nos individualment. És a dir, que, hem d’escriure personalment una autoavaluació de la feina realitzada i una altra entre tots. (Això pot anar per separat).


TEMPORALITZACIÓ DE LA INVESTIGACIÓ
1.- Presentació de la investigació (Professorat)
19 d'abril 2016
2.- Constitució dels grups
21 d'abril 2016
3.- Elecció d'un tema
21 d'abril 2016
4.- Recollida de bibliografia
Fins 26 d'abril 2016
5.- Recollida i selecció de refranys
Fins 26 d'abril 2016
6.- Categorització del tema
Fins 5 de maig 2016
7.- Revisió amb el professor/a de la categorització
10   de maig 2016
8.- Classificació dels refranys
Fins 17 de maig 2016
9.- Anàlisi filosòfic dels refranys
Fins 19 de maig 2016
10.- Presentació del treball a classe
Des del 24 de maig 2016

Classificació dels refranys 
[ Fent clic al tema accediràs al document Excel de Google Drive ]


Aquesta classificació està inspirada en l'estructura d'una pàgina web d'autor no especificat. És molt interessant, perquè, a més de la suggerent classificació, ens proposa alguns exemples de cada tema i així ens ajudarà a saber per on van els tirs:


Val a dir que la recopilació de refranys que s'hi presenta no és exhaustiva.

1.         Refranys sobre les edats de la vida
1.         Viure    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
2.         Néixer
6.         Vellesa    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
7.         Mort    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
2.         Refranys sobre la salut i la malaltia
1.         Salut    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
3.         Metges
3.         Refranys sobre les dones i els homes
1.         Dona    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
2.         Home    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
3.         Bellesa    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
4.         Sexe    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
4.         Refranys sobre la família
1.         Llinatge
3.         Parents
1.         Pares    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
2.         Fills    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
3.         Altres parentius
5.         Refranys sobre els doblers
1.         Interès i vàlua
2.         Riquesa    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
3.         Pobresa    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
4.         Estalvi
5.         Usura
7.         Pèrdua
6.         Refranys sobre la capacitat intel·lectual
1.         Saviesa    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
2.         Error    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
3.         Ignorància i ximpleria
4.         Destresa
5.         Bogeria    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
6.         Educar o ensenyar

7.         Refranys sobre la comunicació lingüística
1.         Salutacions
2.         Parlar
3.         Silenci    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
4.         Secret    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
5.         Burla    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
6.         Difamació
8.         Promesa    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
9.         Veritat    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
8.         Refranys sobre les relacions interpersonals
1.         Solitud
5.         Amistat    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
6.         Enemistat
7.         Amor    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
8.         Veïnats
9.         Refranys sobre els sentiments i les actituds (de moral)
1.         Presumpció
2.         Por i covardia
3.         Alegria    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
4.         Bondat
5.         Paciència i conformitat
6.         Maldat    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
7.         Enveja    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
9.         Egoisme    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
10.       Prudència
12.       Responsabilitat
10.       La religió
1.         Dimoni    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
3.         Sants
4.         Capellans
5.         Monges
6.         Escolans
7.         Pecat    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
11.       Refranys sobre la terra i la llibertat
1.         Terra    [Bibliografia / Anàlisi filosòfica]
2.         Pobles
3.         Forasters
4.         Lluita
12.       Refranys sobre el poder instituït
1.         Amos i criats
3.         Monarquia
4.         Govern
5.         Clero
6.         Profit


Alguns documents i adreces web que us poden servir de punt de partida:
  • ADOLF GISBERT. Refranyer temàtic amb breu explicació de significat i lèxic, referència a equivalents, similars i contraris, i corresponents i similars en castellà.  Oficina Municipal d’Ús i Promoció del Valencià. Ajuntament de Godella, 2011. Format PDF/Adobe Acrobat. < www.silla.es/.../refranyer-tematic-d-adolf-gisbert.pdf> [Consulta: 2 de desembre del 2012] És un treball extensíssim (772 pàg.) i molt recomanable per a la nostra investigació perquè ens ajudarà a entendre el significat d'un bon grapat de refranys.
  • JOSÉ GARGALLO GREGORI. El refranyer. Dites, refranys i maneres de dir. <http://www.elrefranyer.com/tematica> [Consulta: 2 de desembre del 2012] Pàgina web molt interessant per al nostre treball , doncs hi ha un llistat de refranys molt complet i classificat (alguns refranys estan explicats). Té cercador per paraules i temes.
  • VÍCTOR PÀMIES RIUDOR. Paremiologia didàctica.  <http://didactica.dites.cat/2009/05/didactica-paremiologica.html> [Consulta: 2 de desembre del 2012]  Aquesta pàgina és excel·lent pel que fa al fonament teòric de la paremiologia i pel completíssim aplec de refranys, de fet aquesta pàgina se presenta com un curs d'iniciació al coneixement de l'origen, la història, els recopiladors i els repertoris de refranys, proverbis, dites i frases fetes de la llengua catalana. Té un bon repertori d'enllaços a diferents blocs temàtics del mateix autor. A aquesta altra adreça podem trobar una referència completa a quasi totes les pàgines que gestiona l'autor: <http://refranys.wordpress.com/>



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada