dijous, 31 d’octubre del 2013

Dilemes, dilemes i més dilemes. La vida és un dilema!


Estels de neu by Agustí Puigserver

Alguna vegada hauràs sentit dir que algú té un dilema i que no sap com resoldre'l, o que la vida està plena de dilemes, o que els dilemes són irresolubles, ... Bé, segur que la noció de dilema no t'és estranya, vaja que potser tu mateix t'has plantejat algun dilema.

T’has aturat a pensar què és un dilema? Per què les persones en moltes ocasions ens hem d’enfrontar amb algun tipus dilema? Per què són situacions difícils de resoldre?

Doncs bé, un dilema és bàsicament una situació en la qual entren en conflicte diferents valors morals, aquesta situació s’ha de resoldre escollint alguna de  les opcions possibles, atenent a que qualsevol de les decisions possibles entre en conflicte amb determinats valors. Per tant, el dilema ens situa en una cruïlla de camins.

Suposem el cas que us vaig plantejar a classe: Un policia de barri de Palma sap que un amic seu de tota la vida, que està passant per serioses penúries econòmiques, està fent petits robatoris a diferents supermercats del barri per donar menjar a la seva família. Aquests establiments han denunciat els robatoris i estan indignats pel fet de que la policia no trobi al culpable. El cap de policia crida a l’ordre al policia del barri i li demana més eficiència en la seva tasca. Què ha de fer el policia? Denunciar al seu amic? Fer veure que no sap res?

[Si ho fa l’amic anirà a la presó i la situació de la seva família esdevindrà caòtica, a més trairia a un amic de tota la vida. Si no el denuncia està incomplint un deure molt important com policia i si s’arriba a descobrir que ell ho sabia l’acomiadaran.]

Uf! Quin embull!!!

Podries ajudar al policia a resoldre aquest dilema?
  1. Analitza totes les possibles solucions posant de relleu els pros i els contres de cadascuna d’elles, és a dir, exposant amb quins principis morals entren en conflicte cadascuna de les possibles solucions.
  2. Ah! I quina seria la solució que prendries tu si fossis el policia del barri? Podries supermegaraonar la teva elecció?
  3. Ara que has acabat l'activitat i has hagut de resoldre un "complicat" dilema, podries donar la teva pròpia definició de dilema?
  4. Com darrera activitat, podries plantejar un dilema que hagis hagut de resoldre en algun moment de la teva vida? [Si és el cas que no t'en hagis plantejat cap mai pots inventar-te'l. Creativitat al poder!!!]
Recorda que la data límit per a fer les teves aportacions és el dimecres 6 de novembre 2013. Puntuació +/- 0,25 per a la nota final. És molt important que posis molta atenció amb l'ortografia.

24 comentaris:

  1. Podries ajudar al policia a resoldre aquest dilema?

    1. Analitza totes les possibles solucions posant de relleu els pros i els contres de cadascuna d’elles, és a dir, exposant amb quins principis morals entren en conflicte cadascuna de les possibles solucions.
    2. Ah! I quina seria la solució que prendries tu si fossis el policia del barri? Podries supermegaraonar la teva elecció?
    3. Ara que has acabat l'activitat i has hagut de resoldre un "complicat" dilema, podries donar la teva pròpia definició de dilema?
    4. Com darrera activitat, podries plantejar un dilema que hagis hagut de resoldre en algun moment de la teva vida? [Si és el cas que no t'en hagis plantejat cap mai pots inventar-te'l.Creativitat al poder!!!]
    1. Una solució seria la de trair al seu amic i l’ altra seria enganar al cos de policia.
    -La primera solució probablement rompria l’ amistat que té amb el seu amic, la situació de la seva família (de l’ amic) s’ aniria per avall i no seria gens favorable... Al treball el fet de haver descobert això seria un “plus”, ja que pot ser el condecorarien o li pujarien el sou
    -El fet d’ encobrir-lo faria una amistat encara més forta, però condicionada (el lladre li deu un favor molt gran al policia)... I al cos de policia, informant de que no sap res, també el condicionaria a ell a anar amb compte amb algun company que el volgués fotre, o tenint en compte molt de factors perquè no se`l descobreixi.
    Com a conclusió a les dues solucions es sentiria com a mínim, un poquet malament... ja que seguint o no seguint els seus valors en prioritat, la relació entre ell i el seu amic o entre ell i el cos de policia es trobaria molt debilitada...
    2. Jo hagués ajudat al meu amic, avisant-lo de que el cerquen i advertint-lo de que si seguís robant tindria que tomat mesures en la seva contra.
    Aquesta decisió la prenc perquè jo l’ amistat i l’ honestedat les tinc a un pedestal, però en aquesta situació, amb un molt bon amic en aquestes condiciones hagués superposat l’ amistat a l’ honestedat, perquè a la fi em sentiria millor ajudant-lo a ell més que a la justícia, amb tota la corrupció que en els últims anys em anat descobrint...
    3. Dilema és un problema on hem de pensar de manera molt seriosa la resposta correcta per tal de no crear un desordre entre els teus valors o ideals com a persona.
    4. De vegades, en moltes ocasions, la meva mare m’ ha obligat a fer coses que jo no volia( no només la meva mare, això amb molta gent), i de les quals fàcilment podria haver-me negat, però no ho he fet perquè tinc el respecte a una posició molt alta de la meva piràmide i he actuat en respecte als meus ideals.
    AHRENS VELÀSQUEZ, Kevin
    4t E
    Ètica
    3/XI/2013

    ResponElimina
  2. Dilemmes, dilemes i més dilemes.

    1. Possibles solucions:
    a) Dir al cap de la comissaria qui és el vertader responsable dels robatoris. Pros: no infringeix el valor moral de dir la veritat, possiblement el cap estaria content d'haver pogut solucionar el cas i conseqüentment augmentar el sou del policia. Contres: defrauda a un amic de tota la vida, perjudicant-lo a ell i a la seva família. El més segur és l'amic ho veuria com un acte de traició.
    b) Fer com si no sabés res. Pros: l'amic no surt perjudicat i pot mantenir a la seva família. Contres: dir mentides va en contra dels valors morals, també s'arrisca a perdre la feina si no es troba cap culpable.

    2. Solució si jo fos el policia: simplement diria al cap que hauria de posar alguns homes a patrullar d'incògnit als supermercats per tal d'enxampar al culpable. D'aquesta manera no seria jo qui descobrís al lladre, i a la vegada es solucionaria el cas. Ningú hauria de sospitar que jo des d'un principi sabés o conegués qui era el culpable.

    3. Un dilema és una situació on es presenten dues o més opcions, on cada opció te les seves ventatges i les seves desventatges. Per solucionarlos la majoria de vegades s'han de considerar moltes de les opcions i cercar la solució amb enginy.

    4. La veritat és que em vaig plantejar un dilema fa poc. Sonarà infantil, però no sabia quin dels tres Pokémon inicials de Jhoto triar. No sabia si triar en Totodile o en Cyndaquil, ja que tots dos són bons, però diferents. Vaig acabar decantant-me per en Cyndaquil degut a que és de foc, i a mi sempre m'han agradat els Pokémon de foc.

    ResponElimina
  3. 1. Analitza totes les possibles solucions posant de relleu els pros i els contres de cadascuna d’elles, és a dir, exposant amb quins principis morals entren en conflicte cadascuna de les possibles solucions.

    Si el policia denuncia al seu amic un dels pros seria que a ell ja no el podrien acomiadar i estaria salvat, però els contres... Perdria a un amic de tota la vida. Si el policia fa veure que no sap res el cap de policia podria pensar que no fa bé la seva feina i el podrien arribar a acomiadar però, al mateix temps, salvaria al seu amic.

    2. Ah! I quina seria la solució que prendries tu si fossis el policia del barri? Podries supermegaraonar la teva elecció?

    Jo si fos el policia del barri crec que intentaria xerrar amb el meu amic perquè deixi de robar i intentaria ajudar-lo en el pla econòmic. Si no funcionés, probablement, li explicaria al cap de policia la història del meu amic i, per sort, faria una excepció i no el ficarien a la presó.

    3. Ara que has acabat l'activitat i has hagut de resoldre un "complicat" dilema, podries donar la teva pròpia definició de dilema?

    Per mi un dilema és un problema però més extrem. Crec que es produeixen perquè normalment no es vol defraudar al que et crea el problema. Per exemple, en aquest dilema el policia no vol defraudar al seu amic ni al cap de policia.

    4. Com darrera activitat, podries plantejar un dilema que hagis hagut de resoldre en algun moment de la teva vida? [Si és el cas que no te’n hagis plantejat cap mai pots inventar-te'l]

    Crec que aquest dilema ens pot haver passat a tots els que tenim germans o cosins petits. Record que un dia estava amb la meva cosina a casa de la meva àvia jugant amb una pilota i ella va rompre un vidre. Al sentir el soroll, varen venir els nostres avis i varen veure el desastre. Els dos varen pensar que havia estat jo perquè tenia la pilota a la mà. En aquell moment, tenia un petit dilema. Havia de dir que no havia estat jo o cobrir a la meva cosina? La veritat, no m’ho vaig pensar gaire. Sabia que la meva cosina no ho havia fet aposta i la vaig cobrir. Sempre ens hem de sacrificar alguna vegada per les persones a qui estimem.

    ResponElimina
  4. 1. Analitza totes les possibles solucions posant de relleu els pros i els contres de cadascuna d’elles, és a dir, exposant amb quins principis morals entren en conflicte cadascuna de les possibles solucions.

    Contar-li a la policia qui és. Faries correctament el teu treball, però traicionaries al teu amic i perjudicaries a la seva familia. (el valor de la honestedat té major prioritat que l'amistat)
    No contar-li a ningu: el teu cap de policia no estaria satisfet amb el teu treball, un altre policia podria agafar al teu amic.8la amistad està per damun del treball)

    2.I quina seria la solució que prendries tu si fossis el policia del barri? Podries supermegaraonar la teva elecció?
    Agafaria al meu amic i li explicaria la meva situació. Li demanaria que atures de robar i que jo els hi ajudaria donant-li diners però que ha de deixar de robar perque ens podriem ficar tots dos en problemes.

    3.Ara que has acabat l'activitat i has hagut de resoldre un "complicat" dilema, podries donar la teva pròpia definició de dilema?
    Quan et trobes davant una situació en la qual has de triar què fer o com actuar i, triïs l'opció que triïs hi ha una part dolenta, se està plantejant un dilema i és quan has de tenir clara quina prioritat tenen els teus valors.

    4.Com darrera activitat, podries plantejar un dilema que hagis hagut de resoldre en algun moment de la teva vida?
    Jo sabia que una amiga meva havia fet algo malament, pero ella no m'ho havia contat, per lo tant ella no sabia que jo ho sabia. Quan un dia em va contar un poquet del que havia passat, em va dir algunes mentides pero ja que ella estava malament per tot el que estava vivint i havia acudit a mi doncs vaig decidir ajudar-la independentment de que sabia que no me estava dient la veritat.

    CORTÉS FERNÁNDEZ, Laura
    4 ESO E

    ResponElimina
  5. ROSSELLÓ ROSSELLÓ, Elisa
    Respostes:
    1) Supòs que la solució més fàcil per a mi és denunciar al meu amic i
    desentendrer-me del tema com si no fos amb jo. Fent això, la meva conciència
    no dormiria tranquil.la tenguent en compte la situació econòmica del meu amic i
    que, a més, hauria guanyat professionalment però fraquessat com amic. El que
    també podria ser seria no denunciar-lo i tot l'embolic em vengués a mi.
    D'aquesta manera hauria fracassat amb el meu treball i també fracassat en la
    amistat, ja que un bon amic tampoc deixaria que el seu amic anigués
    convertin-se amb un criminal, per molt malament que es trobàs econòmicament.
    2) La meva solució seria un terme mitj amb el dilema. El que faria jo seria parlar
    amb el meu amic i documentar-me sobre menjadors socials, ajudes de caritat i
    xarles educatives. Supòs que també li deixaria doblers durant un cert temps,
    sempre i quan sigui de fiar. D'aquesta manera, els robatoris desapareixerien i jo
    no hauria fracassat ni com amic, ni professionalment.
    3) Per a mi un dilema és un "problema" amb més d'una solució o proposicions
    que són contràries entre elles.
    4)Crec que diàriament ens sorgeixen dilemes quotidians. Exemples; estàs avorrit
    a cateva i no saps si mirar la televisió o llegir un llibre; encara no és l'hora de
    sopar però tens molta gana i no saps si picar alguna cosa, arriesgant que fent
    això després no t'acabis tot el plat, o esperar i aguntar la gana... etc.

    ResponElimina
  6. TERESA HIGUERAS CRUZ
    1)
    Si ho mirem des de les dues parts … :
    Com a policia:hauria de fer el seu treball, aquella persona per molt pobre que sigui, ha robat a les tendes, per tant és un delicte que el pot dur a la presó . Amb aquesta opció, el seu amic ja no el considerarà amic i perdrà l’amistat.
    Com amic: No dirà que ha estat ell perquè no pot defraudar al seu amic, a part sense ell la seva família moriria de fam i ell, això , com a amic no ho pot fer. Amb aquesta opció, actua com a bon amic, no perd la seva amistat, però també pot ser jutjat perquè sabia qui era es lladre i ho va callar, això també pot ser un delicte.
    2)
    Jo, si fos el policia de barri, actuaria com a policia dient la veritat, perquè el meu amic per ventura, podria entendre’m i probablement em perdonaria, però també tindríem l’opció de que aquest amic no ens perdoni, doncs aquesta persona no és un bon amic perquè tothom que és un bon amic perdonaria a l’altre si ell mateix creu que fa el correcte.
    Ara em posaré a la pell de l’amic que roba: jo podria perdonar al meu amic perquè crec que és necessari pagar les conseqüències d’haver robat , o puc no perdonar-lo perquè no em convé estar a la presó per jo mateix i per la meva família. .

    DEFINICIÓ DE DILEMA:
    Un dilema és una situació en que tens diferents eleccions per arreglar qualque problema però totes tenen conseqüències, per resoldre aquests problemes, em d’escollir qualcuna de les eleccions i acceptar les conseqüències que dugui aqueixa elecció.

    EXEMPLE DE DILEMA:
    Dues amigues meves a les que aprecio molt, i les quals no es duen gens bé, m’han invitat a la seva festa d’aniversari, i les dues són el mateix dia, el cas és, que ja vaig dir que si a les dues sense pensar en l’altra. Les dues són molt bones amigues per a mi, i no les voldria perdre per una simple festa d’aniversari. Si vaig a la d’una, l’altra no en tornarà a parlar i al contrari.
    Què haig de fer? Com ho faig per anar-hi a les dues si són a la mateixa hora?

    ResponElimina
  7. Maria Antònia Martorell Campins

    1-Analitza totes les possibles solucions posant de relleu els pros i els contres de cadascuna d’elles, és a dir, exposant amb quins principis morals entren en conflicte cadascuna de les possibles solucions.
    El policia denuncia el seu amic per haver robat:
    -pros: diu la veritat
    -contres: perd gran amistat, pel fet de que ha dit que ha robat.
    el policia nega que hagi estat el seu amic:
    -pros: Amistat creix més.
    -pros: Amic li agraeix molt.
    -contres: si el troben que no ha volgut denunciar al seu amic . estirà incomplint el seu deure i quedarà fora de treball.
    2-Ah! I quina seria la solució que prendries tu si fossis el policia del barri? Podries super mega raonar la teva elecció?
    Jo crec que elegiria dir la veritat, ja que es el meu deure.
    Malgrat l’amic estigués dins la presó , hi hauria un moment en el que sortiria. Ell mentres estigués dins la presó, jo me posaria endavant a ajudar a la família seva i quan ell sortigués els seguiria ajudant.
    També si jo hagués dit una mentida (en aquest cas seria el de dir que ni ha esta ell), seriem dues persones que hauríem fet coses mal fetes.

    3-Ara que has acabat l'activitat i has hagut de resoldre un "complicat" dilema, podries donar la teva pròpia definició de dilema?
    Un dilema és quan una persona ha d’escollir entre dues coses i no sap que ha de fer .
    4-Com darrera activitat, podries plantejar un dilema que hagis hagut de resoldre en algun moment de la teva vida? [Si és el cas que no t'en hagis plantejat cap mai pots inventar-te'l. Creativitat al poder!!!]
    Un dilema seria elegir entre quedar a casa fent els deures o sortir amb els amics.
    Quedar a casa :
    Pros: tenir els deures fets .
    Contres: no sortir amb els amics .
    Sortir amb els amics:
    Pros: passar-me bé amb els amics.
    Contres: no tenir els deures fer , que això vol dir incompliment amb el meu deure
    Jo quedaria a casa a fer els deures, ja que fer els deures i fer el que me toca és una obligació.
    Pens que a la meva edat una obligació que tenc és complir amb el meu deure dia a dia. Malgrat les amigues s’enfadessin crec que arribarien a entendre-ho ja que elles també tenen aquestes obligacions.







    ResponElimina
  8. Hi ha varies solucions però cada una d’elles perjudica a un d’ells . La primera solució és que el policia hauria d’ empresonar en el seu amic ja que és el seu treball però la seva família es moriria de fam i defraudaria a un amic. La segona solució seria no dir res i així no delatar al seu amic però posaria en perill el seu treball .La tercera solució és que el policia xerri amb el seu amic per avisar-li , avisant-li que no ho faci més ja que pot acabar empresonat i que demani ajuda els servicis socials .
    De totes les solucions que he dit anteriorment jo faria la tercera perquè com amic l’he avisat però si ell ho seguiria fent jo estaria obligat a empresonar-li perquè és la meva feina .
    Un dilema és un problema que té diferents opcions a elegir però que cada opció perjudicaria a algú ,alguna cosa o algun valor.
    Un dilema que he hagut de resoldre a la meva vida es saber una cosa que m’ ha contat un amic que perjudicava a una amiga. Per resoldre aquest dilema vaig haver de convèncer al meu amic que li digues a la meva amiga ja que pensava que la meva amiga tenia el dret de sabreu però no volia defraudar al meu amic.

    BRAVO ARROYO ,Núria

    ResponElimina
  9. Podries ajudar al policia a resoldre aquest dilema?

    1. Analitza totes les possibles solucions posant de relleu els pros i els contres de cadascuna d’elles, és a dir, exposant amb quins principis morals entren en conflicte cadascuna de les possibles solucions.

    Hi ha dues possibles solucions: una seria si el policia no diu el que està fent el seu amic i callar-se. Moralment no està denunciant a un lladre contra la societat, però ajuda al seu amic.
    L'altra seria dir-ho, moralment està fent el seu deure com a policia, però per l'altra part està traicionant a un amic.


    2.Ah! I quina seria la solució que prendries tu si fossis el policia del barri? Podries supermegaraonar la teva elecció?

    Jo prendria la solució de no dir res ja que l'amistat sempre(des de el meu punt de vista) està davant de tot. Pot ser que si em calessin em traurien del treball i em quedaria sense feina, però del que estic segur és què gràcies a jo l'amic de la meva ànima podrà ser feliç, i això em satisfarà moltíssim.

    3. Ara que has acabat l'activitat i has hagut de resoldre un "complicat" dilema, podries donar la teva pròpia definició de dilema?

    Un dilema és un conflicte que té una persona o un grup de persones en què han de decidir si el fet "il•legal" que ha fet una persona s'ha de fer a saber o no.

    4.Com darrera activitat, podries plantejar un dilema que hagis hagut de resoldre en algun moment de la teva vida?

    En la meva vida vaig tenir que resoldre el dilema de decidir si callar-me alguna mala nota que hagués portat en l'escola o confessar-la als meus pares. Evidentment vaig tenir que dir-la perquè s'ha de ser honest. Això m'ha ajudat a no tenir pus mai més un dilema i si l'he arribat a tenir fer-ho saber a la persona més adequada.

    ResponElimina
  10. Si denuncio el meu amic a la policia ell anirà a la presó i la seva família s'anirà a la ruina, és a dir no una, sinó un grup de gent es vorà afectat per aquesta decisió però per altra banda és el meu deure complir la llei.
    Si jo fos el policia del barri i el lladre fos molt amic meu el que faria abans de prendre una decisió tan dràstica miraria de trobar una altra solusió, perquè la sabiesa de una persona resideix en no limitar-se només a un camí sinó a cercar tots els camins possibles. Per això el que primer faria seria anar als negocis on el meu amic ha robat, els hi exposaria la situació del meu amic i li oferiria el valor del robatori en metàlic. Supòs que ho aceptarien tenint en compte la situació del meu amic inclús seria possible que algun comerciant li oferís feina. Després parlaria amb el meu amic i li prestaria ajuda a ell i a la seva família. Intentaria trobar una bona solusió al problema, però supòs que la finalitat d'aquest exercici és sebre triar damunt un dilema, per això l'opció que triaria seria la de inculpar al meu amic. A la presó, si es que hi anàs, seria per un curt termini, mentres tant ajudaria la seva família i ell podria refer la seva vida. No seria una traició sinó justícia i aquesta a de ser per a tots iguals.

    Què és un dilema?
    Un dilema és una situació que exigeix una solusió sí o sí però cap d'elles es l'adequada, ja que triis quina triis perjudicaràs a algú. Per resoldrel's cal tenir l'escala de valors morals molt clara ja que la resposta que triis se guiarà per els teus valors.

    El meu dilema
    La meva estimada padrina un dia hem va fer un plat molt extrany, era un brou amb patates bollides i verdura, la veritat es que no hem va agradar gens però me'l vaig acabar i li vaig dir que era exquisit i ara la meva padrina cada dilluns hem fa el mateix plat. El dilema és si li dic s'enfadarà per haver-li mentit ja que ella les odia, però si no li dic la mentira s'anirà allargant i no crec que pugui amagar la mentira molt més temps ja que se'm veu a la cara però al més segur és que mai no se n'adoni, menjar el plat és un suplici, sí però no hem sap molt de greu, el que hem sap greu o el que hem fa por és que la meva padrina és pensi que som un mentider. Què faig? Aquí està el dilema.

    Lluís Garí Crespí

    ResponElimina
  11. ESTEVE MONTAÑO, Aina
    4t ESO E
    1. Analitza totes les possibles solucions posant de relleu els pros i els contres de cadascuna d’elles, és a dir, exposant amb quins principis morals entren en conflicte cadascuna de les possibles solucions.

    Si ho diu...

    PROS
    • Tranquil•litat
    • Estabilitat

    CONTRAS
    •Traïció a un amic
    • Empresonar a un amic
    • Dur a la ruïna a la família d’un amic

    Si no ho diu...

    PROS
    • No traicionaria a un amic
    • Tendria consideració cap a la família
    • Seria més apreciat pel seu amic

    CONTRES
    • Falta de seguretat
    • Possibilitat de què t’acomiadin

    2. Ah! I quina seria la solució que prendries tu si fossis el policia del barri? Podries supermegaraonar la teva elecció?
    Si jo em trobés en aquesta situació, no diria res perquè és important mantenir als amics i sempre et poden tornar un favor. A més, potser no s’arribi a saber que és ell.

    El que li diria seria que deixes de robar perquè el pot posar en perill i li deixaria menjar i coses de necessitat bàsica i li ajudaria a cercar feina per què pugui mantenir a la seva família

    3. Ara que has acabat l'activitat i has hagut de resoldre un "complicat" dilema, podries donar la teva pròpia definició de dilema?

    Per a mi dilema significa que tens dues opcions oposades que tenen inconvenients o avantatges i que has de triar una o l’altra.

    4. Com darrera activitat, podries plantejar un dilema que hagis hagut de resoldre en algun moment de la teva vida? [Si és el cas que no t'en hagis plantejat cap mai pots inventar-te'l. Creativitat al poder!!!]

    A tercer quan havia de triar entre BIOLOGIA o PLÀSTICA com a optativa de quart. Jo volia fer plàstica per no haver de memoritzar teoria de biologia però no volia fer plàstica perquè m’havien dit que la professora posava deures amb els quals duraves més d’una hora.

    ResponElimina
  12. 1. El policia té un dilema important, ja que pot fer que empresonin al seu amic o pot fer que l’empresonin a ell mateix, per ocultar informació a la policia.

    Una solució seria contar-ho tot al cap de policies i que empresonessin al seu amic, encara que d’aquesta manera perdria la seva amistat i a més la família de l’amic no tindria res per poder viure, però el policia haurà fet el bé per la societat.

    L’altre solució seria no dir res, així ajudaria al seu amic a poder sobreviure i poder alimentar a la seva família pobre, però quan els policies s’adonessin de l’ocultament d’informació, ell seria empresonat. Però d’aquesta manera ajudaria a sobreviure a un amic, donant per suposat que l’amistat és més important que l’ofici.


    2. Si jo fos el policia del barri, sofriria molt, però ajudaria al meu amic. L’ajudaria perquè trobo que l’amistat és molt més important que un ofici, i a més supera les barreres de la presó, és a dir, que no m’importaria anar a la presó amb aquesta raó per davant.


    3. Per mi, un dilema és un problema a major escala en el que has de prendre una decisió que no tan sols t’afecta a tu sinó que pot afectar a altres persones.

    4. Com jo mai he tingut un dilema tan gros com per recordar-ho ara, així que he decidit que m’inventaré un: Arriba final de curs i el viatge d’estudis pinta molt divertit, i a més tots els meus companys han decidit anar-hi, però sorprenentment hem guanyat el campionat de balears de bàsquet, per això hem de jugar un campionat d’Espanya, però les dues dates coincideixen. ¿Què hauria de fer? Crec que el que més m’agradaria fer seria el campionat d’Espanya, perquè només es poden jugar una o dues vegades a la vida, i són experiències inoblidables.

    ResponElimina
  13. PUIGSERVER GELABERT, Maribel. 4t E.

    1. La primera solució seria denunciar al seu amic. Un dels avantatges de fer això seria complir la teva obligació amb el teu treball. Però això seria com traicionar a un gran amic.
    La segona solució diu que facis com si no sabessis res. Aceptant aquesta solució no perdries al teu amic de tota la vida. Però si que perdries el teu treball.
    Com vam dir a classe, això depèn de quins valors tens tu. Si per exemple l'amistat va primer que la teva feina, està clar que no li diries que ha estat al teu amic. En canvi, no aquest valor no és tan important per tu, confesaries el que ha fet.

    2.Sincerament, no diria que ha estat ell. Per jo l'amistat importa més que la feina. Per ajudar-lo intentaria trobar-li feina i animarlo i motivarlo. Amb l'ajuda d'amics tot pot arribar a anar bé.

    3.Un dilema es una pregunta que et fas amb dues o més solucions posibles, però que totes elles fan mal a alguna persona o cosa.

    4. Jo no en se cap. Pero la meva mare en té un. El veí de dalt ens tira brutícia al balcó da molt de temps. Qué hem de fer? Denunciarlo? O simplement passar del tema?

    ResponElimina
  14. Andrea López Gutiérrez 4tE
    1. Aquest dilema té varies solucions. Una de elles és que el policía parli amb el seu amic i li digui que ell l'ajudará a trobar una feina per poder donar-li de menjar a la seva família.O bé que el policia ajudi al seu amic amb els assumptes econòmics. Una altra opció seria que el policia fes la seva feina i perdés el seu amic.
    2. En el cas de que jo fos el policia de barri parlaria amb el meu amic i l'ajudaria a trobar una feina per poder sobreviure. Mentres jo l'ajudaria donant-li un poc del meu sou.
    3. Jo crec que un dilema és trobarte amb una situació a la qual hagis d'elegir però la teva elecció et dugui conseqüencies, per el qual serà una elecció complicada.
    4. Aquest any he hagut de resoldre un dilema perquè jo estava a un club jugant a voley amb les nines des de feia 3 anys i l'any passat em van oferir anarme'n a un altre club. La meva elecció era molt difícil ja que al antic club tenia totes les meves amigues però l'altre club era millor.

    ResponElimina
  15. SASTRE ÁLVAREZ-OSSORIO,Sonia
    4t E

    1) Analitza totes les possibles solucions posant de relleu els pros i els contres de cadascuna d’elles, és a dir, exposant amb quins principis morals entren en conflicte cadascuna de les possibles solucions.

    Possibles solucions amb els seus pros i contres i principis morals en què entre en conflicte.
    - Informar a la policia de què el seu amic és la persona que realitze els robatoris als supermercats. En aquest cas està fent el correcte segons l’ètica professional però des del punt de vista de l’amistat està delatant a un amic que confia amb ell i ,a més a més, està creant una situació pitjor per la seva família ja que l’home anirà a presó i la família es quedarà amb greus problemes econòmics.
    - No informar a la policia i intentar encobrir-lo. En aquest cas, va en contra del seu deure com a policia i cada dia arribarà a la feina amb por per si han resolt el cas i averiguen que ell sabia qui era el delinqüent. Però, per l’altre banda està tranquil perquè creu que fa el millor pel seu amic i per la seva família.
    - Parlar amb l’amic i dir-li que fins ara no ha dit res a la policia però que s’està jugant el seu lloc de feina per ell i que per favor no continuí amb els robatoris . En aquest cas fa un poc dels altres dos casos. No dirà res del què sap (això va en contra dels seus deures professionals i a favor de l’amistat) però a partir d’ara sí continua robant informarà a la policia. Crec que aquest cas és el millor pels dos.

    2) Ah! I quina seria la solució que prendries tu si fossis el policia del barri? Podries supermegaraonar la teva elecció?

    La situació que jo triaria no seria cap de les dues que s’expressen en el text. Jo triaria la tercera possibilitat que he explicat anteriorment. Perquè, per una banda tens en compte l’amistat i li dones al teu amic, l’opció de canviar. Per altra banda, estàs tranquil de què si el teu amic no torna a robar, ningú sabrà qui ha estat i no podran deduir que sabies qui era el lladre. L’important d’aquesta situació és que donés un bon consell a un amic i li expliques que, robar no es la solució als problemes. I què si ho torna a fer com que ja està avisat haurà de denunciar-lo.

    3) Ara que has acabat l'activitat i has hagut de resoldre un "complicat" dilema, podries donar la teva pròpia definició de dilema?

    Un dilema és un problema difícil de resoldre ja que ofereix diferents solucions i cada solució s’enfronta a diferents aspectes morals.

    4) Com darrera activitat, podries plantejar un dilema que hagis hagut de resoldre en algun moment de la teva vida? [Si és el cas que no t'en hagis plantejat cap mai pots inventar-te'l. Creativitat al poder!!!]

    Cas fictici:
    Un dia el meu germà em va contar que havia falsejat les notes de l’escola però que no volia que ho sabessin els nostres pares. Per una banda , jo trobava que ho havia de contar als pares però per una altra banda, no volia traicionar la confiança del meu germà.

    ResponElimina
  16. ÁVILA HERNÁNDEZ, Carolina
    4t ESO E
    1.Les diferents possibilitats que té el policia de barri, segons jo, són:
    • No denunciar el seu amic i ser acomiadat si el descobreixen. Per una banda, seria una gran elecció si poguéssim estar segurs de que ningú mai s’assabentés. Però, és clar, per molt amic seu que sigui, el policia també té una família que mantenir i a la qual deixaria desemparada si l’acomiadessin. Seria fidel al seu amic però es saltaria les normes.
    • Denunciar el seu amic per no arriscar la seva feina. Amb aquesta decisió no hauria de patir la por de ser acomiadat, però el seu amic no podria seguir alimentant la seva família. Tindria sentiment de culpabilitat per denunciar el seu amic.
    • Anar a xerrar amb el seu amic i fer-li saber que si segueix robant, l’haurà de denunciar. Robar al supermercat no és l’únic recurs que té. Els serveis socials l’ajudarien. Incompliria les normes de la seva llavor però seria la solució que menys culpable el faria sentir.
    2.La meva elecció seria el tercer punt. Els nins no poden passar fam. Ells no han de patir. El primer culpable d’aquests robatoris és l’Estat, ja que la Constitució espanyola diu que tots el ciutadans espanyols han de tenir una vivenda i un treball digne. Amb aquestes dues coses aquest home no s’hauria vist forçat a robar als supermercats. La societat també és culpable perquè moltes vegades els veïns sabem que succeeixen aquestes coses i no feim res per remediar aquestes situacions. I darrerament, aquest home podria haver demanat ajuda, encara que un pare i una mare fan el que sigui per donar de menjar als seus fills.
    3.Un dilema és una situació en la qual has de decidir entre el que deus fer i el que realment t’agradaria fer.
    4. Una amiga està en una situació greu, però no se n’adona del que passa. He decidir entre dir-li i perdre-la com amiga o no dir-li res i que s’agreugi el problema.

    ResponElimina
  17. Una de les possibles solucions seria comentar-li al meu amic que m’han cridat l’atenció per aquest motiu i dir-li que no fes cap robatori més i intentar-ho xerrar amb ella. D’altra banda, si el delatés, fotria molt al seu amic i això als amics no es fa. Com a darrera opció seria no dir res, ajudaria al seu amic i estaria incomplint els seus deures, que si l’agafessin tindria un gran problema. Tindria que fer-ho amb molt de compte.
    Jo triaria la darrera opció, ho intentaria fer amb alerta per no tenir problemes perquè si jo em poses en la pell del meu amic no m’agradaria que em fessin això, i menys el meu amic ja que no tenir per menjar i sobreviure és molt fotut.
    Un dilema és una espècie de conflicte en el qual qualsevol solució que hi ha per resoldre’l té uns pros i unes contres.
    No se m’ocorre cap dilema, però us posaré un exemple: la teva mare està apunt de morir i tu vas a la farmàcia per comprar un medicament per ella, però no dus doblers i li dius al farmacèutic que et deixi el medicament i més tard li pagaràs i ella et diu que no. Tu que faries, el robaries per salvar a ta mare o deixaries morir a ta mare?

    VALLS ALONSO, Víctor

    ResponElimina
  18. 1. Les dues eleccions són diferents. La primera de protegir al seu amic, perquè està passant per un moment difícil econòmicament; té els pros de que la família del seu amic tindria el menjar necessari per alimentar-se, i que ell seguiria tenint un bon amic, i els contres són que si el policia es calla pot perdre el seu treball, perquè el seu amic roba als supermercats, i ell no ho denuncia. L'altra de denunciar-li; té els pros de que el policia no perdria el seu treball, però els contres són que el seu bon amic aniria a la presó, i la seva família acabaria en la ruïna.
    2. Jo, el que faria si fossi el policia del barri seria dir-li al meu amic que si segueix robant als supermercats, no tindria més remei que denunciar-li, i si el meu amic voldria li donaria a la seva família el menjar necessari, i les coses necessàries per seguir endavant. La raó de això, és perquè el amic no s’ha d’aprofitar de la gent, sinó ha de esperar a que un amic seu, com el policia, li ajudi, o cercar altres remeis on no hagi de fer coses immorals.
    3. Per jo, un dilema és un moment en la teva vida en que has de decidir entre unes eleccions el que has de fer, i això dependrà en la teva piràmide de valors.
    4. Un dilema que vaig tenir jo, va ser que quan vaig acabar primària. Vaig tenir que escollir entre anar a Son Pacs amb tots els meus amics de tota la infància o anar a Sant Josep Obrer. Jo, vaig escollir anar a Sant Josep Obrer, perquè estaria amb el meu pare i la meva germana, coneixeria a més gent i faria més amics, perquè els meus amics de tota la infància ja els tinc a Bunyola i perquè Sant Josep Obrer és millor escola.

    DE ENRIQUE SCHMIDT, Nicolás
    4tE

    ResponElimina
  19. MIRÓ LEÓN, José Luis: 4t E

    1. Es poden veure diferents tipus d'opinions, però segons com tinguem construïda la nostra piràmide, ajudariem a l'amic o ens aferraríem al nostre treball o ofici. Unes solucions serien dir tot el que ha passat, ''traicionar al amic'' però dedins sa traició, ajudant-lo posant-li el menor temps possible i ajudant econòmicament a la família d'aquest. Una altra és perdre l'ofici i no dir res, pensant, tanmateix, que vendrà un altre policia i el descobrirà.

    2. Jo utilitzaria sa solució de dir-ho, encara que ''traicionaria'' al meu amic, no em pens fotre a jo mateix per culpa de qualcú. No deixaria ses coses així, cercaria el millor per a ell i per a la seva família, pero no puc deixar de mirar per jo per culpa dels altres,

    3. Per jo, un dilema es com un problema que hem d'analitzar, actuar i superar. Un problema no parescut a qualsevol de matemàtiques, sinó, amb més d'una solució.

    4. Un dilema que m'ha passat seria: "Demà tens un examen importantíssim, i has d'estudiar completament a fons, però abans de posar-te amb el llibre a estudiar, et crida un amic que ha tengut un gran problema i necessita ajuda. Si vas a visitar-lo, no podràs estudiar per al teu examen; però en canvi, si no el visites, tendràs tot el temps per estudiar. Què he de fer?''

    ResponElimina
  20. BELFIORE DA SILVA, Guido E. 4º ESO E

    Personalment, se m’acudeixen una sèrie d’opcions que podrien ser solucions. Una clara opció seria que el policia ajudés econòmicament al seu amic perquè aquest deixés de robar i no hi hagués més problemes. Així, no el podrien acomiadar perquè hauria resolt el tema dels robatoris i a més estaria ajudant al seu amic. Aquesta solució seria factible si el policia no té cap tipus de problema econòmic i es pot permetre desviar una mica dels seus ingressos per mantenir a la família de l’altre.
    Una altra solució seria, evidentment, empresonar al lladre i permetre que la seva família passés gana. Així compliria la seva funció com policia i agent de la llei. Això significaria que per ell, el treball està per damunt de l’amistat a la seva escala de valors.
    Per un altra banda, podria guardar-se la informació i arriscar-se a perdre la feina per ajudar al seu amic encobrint els seus actes delictius. Això compliria la seva funció com amic, però significaria que a la seva escala de valors l’amistat està damunt del treball.
    Jo si fos el policia, davant aquest problema crec que tractaria de ajudar econòmicament al meu amic, ja que jo pens que l’amistat és una de les coses més importants a aquesta vida i s’ha de cuidar. En el cas de què no pogués permetrer-me aquesta ajuda, escolliria la darrera opció, no dir res a ningú i si me toca ser acomiadat, seria acomiadat, però amb la meva consciència tranquil•la perquè hauria ajudat a un amic i el meu acomiadament seria per una bona causa.
    La meva definició de dilema seria que un dilema és com tenir una barca de fusta i aquesta es trenca en dos parts iguals i tens un peu a cada part i si no poses els dos a una mateixa part, t’enfonses. Doncs, has de decidir on vas a posar els peus per seguir el teu camí.
    Un dilema que vaig tenir a 5è de primària va ser quan a un examen d’anglès un gran amic meu me va demanar una resposta, com es deia poma. Jo no sabia si havia de callar-me i complir el meu deure com estudiant o si havia d’ajudar al meu amic fent trampes. Com l’amistat era damunt de la meva limitada escala de valors en aquella època, vaig optar per dir-li la resposta. És clar que el vaig resoldre sense un raonable marge de temps com per plantejar-me si el que feia estava bé o no.

    ResponElimina
  21. ANA MORALES

    1. Com bé posa en l’exemple te un dilema molt gran, però jo crec que s’hauria de basar principalment en els nivells que te ell relacionats amb el treball o l’amistat. Si ell pensa que l’amistat esta per damunt del treball llavors haurà de fer com si no sabés res, però si per el contrari pensa que el treball esta per damunt, haurà de trair al seu amic.
    2. Com he dit abans tendría molt en compte la meva opinió sobre els nivells que tencs respecte al treball o amistat. Una altra cosa que faria seria parlar amb ell, esta clar que ell em demanaria per favor que no digués res, pero intentaria que m’entengués, i que entengués el dilema en que estic. Obviament a la policía no li demanaria opinio perque de seguida agafarien al meu amic. Si veig que els robatoris continúen i son de mida mes gran, crec que l’unic reméis que em quedaría seria ayudarlo, enviant-li menjar cada mes i recomanar-li que fos als centres de menjar, que segur que estarían molt encantats d’ajudarli.
    3. Es quan una persona es troba entre dos bàndols, es a dir que te dues opcions, i segons quina trií les conseqüències seran unes o altres.
    4. Per exemple quan una amiga m’ha contat qualcuna cosa sobre una altra, i es dolenta, em demana que no li digui. I crec que aquí es troba el conflicte, dir-li a l’altra nina perquè ho arregli i solucionem totes les coses o no trair a la meva altra amiga.

    ResponElimina
  22. Yo creo que nuestro protagonista , en este caso el Policía, esta partido en dos porqué a la vez que es policia y tiene que cumplir como tal también es amigo del ladrón . Aquí se ven valores como la amistad que seria no descubrir al amigo o la responsabilidad que tiene el policia de resolver el caso.
    Yo si fuera e Policía resolvería el caso por que si no lo hace quien sale mal parado no es sólo el sino también sus compañeros al no resorver el caso. Pero también ,después de haber resuelto el caso, le ayudaría a salir de la cárcel lo más rápido posible y a tener una vida mas digna después de haber salido de la cárcel.
    Una vez mi hermano rompió un cristal que hay debajo de la Televisión y yo lo vi . Mi hermano mi pidió que le ayudara y yo en lugar de decírselo a mi madre como debía decidí ayudarle a intentar arreglarlo, y cuando estaba concentrado intentando arreglarlo mi hermano con mucho sijilo volvió con mi madre cumpáldome de lo ocurrido y yo con las manos en la masa, por decirlo de una manera, y claramente mi madre no me creyó y si a mi hermano. Esto es un claro ejemplo de que cuando no sabes que hacer y estas partido en dos a veces decides bien y otras no.

    ResponElimina
  23. SANTANDREU ORTEGA, Marta
    4t ESO E
    1) Analitza totes les possibles solucions posant de relleu els pros i els contres de cadascuna d’elles, és a dir, exposant amb quins principis morals entren en conflicte cadascuna de les possibles solucions.
    Una de les possibles solucions seria denunciar el delinqüent. Així compliríem el nostre deure com a policies, però trairíem a un dels nostres millors amics, deixant la seva família sense menjar ni aigua i amb la possibilitat de morir de fam, de fred o de deshidratació.
    Una altra possible solució seria no dir res, però ens arrisquem a perdre la nostra ocupació i, en el pitjor dels casos podríem anar a la presó per obstrucció a la justícia. L’únic que aconseguiríem seria conservar un bon amic.
    La solució que em pareix més raonable seria la de denunciar el delinqüent, però donant aliments i habitatge a la seva família, ja que el teu amic l’únic que volia era salvar a la seva família. D’aquesta manera compliríem el nostre deure com a policia, però no trairíem completament al nostre millor amic. No tindríem tants de remordiments.
    2) Ah! I quina seria la solució que prendries tu si fossis el policia del barri? Podries supermegaraonar la teva elecció?
    La meva solució seria la de denunciar el delinqüent però seguint ajudant a la seva família, sense deixar de ser un gran policia, però també sense deixar de ser un gran amic, com ja he explicat a l’activitat anterior.
    3) Ara que has acabat l'activitat i has hagut de resoldre un "complicat" dilema, podries donar la teva pròpia definició de dilema?
    Un dilema és un problema que se’ns planteja però que no sabem solucionar, o ens costa trobar l’opció correcta, perquè totes ens pareixen iguals de bones o de dolentes, on sempre hi ha algú que surt malparat.
    4) Com darrera activitat, podries plantejar un dilema que hagis hagut de resoldre en algun moment de la teva vida? [Si és el cas que no te’n hagis plantejat cap mai pots inventar-te'l. Creativitat al poder!!!]
    El dilema que jo he tingut ha estat el següent: el dia de Halloween el meu cosí celebrava la seva festa d’aniversari, però el grup d’amigues també celebràvem aquesta festa. Llavors, em vaig trobar enmig d’un dilema que no sabia resoldre; anava a la festa d’aniversari del meu cosí, o a la festa de Halloween que ens feia tantes ganes a totes? Al final vaig comprendre que la família és molt important i que només es compleixen nou anys una vegada; i que festes amb les amigues n’hi ha moltes.

    ResponElimina
  24. És una decisió molt difícil, jo crec que te dues alternatives, pero d’intre d’elles les pot fer d’una manera o d’un altre. La primera opció seria complir la feina que li han manat, delatar al seu company i entregar-lo a la policia. Com quasi tots el dilemes té els seus pros i les seves contres, començarem amb els pros. El policia haurà fet el que li han dit els seus superiors i serà recompençat d’alguna manera. Apart d’això conservarà el seu lloc a la feina. Encara així, aquesta opció té més contres que pros. Si entregués l’home a comisaria el perdria com amic. Després, si el tanquen a la presó, dificultarà la vida a la mare i el fill que no tenen doblers. Pero això no es tot, si no el tanquen, li posaran una multa i no crec que tengui doblers per pagar-la i això li faria tornar a complir la llei.

    L’altre solució seria fer-se el “suec”, fer com si no sabessis res i deixar que l’home seguesqui fent el que està fent. Aquesta opció està un poc més igualada que l’altre, però és més dolenta per al policia. Si el policia no dugués l’home a comissaria, seguiria delinquint fins que un altre policia l’agafés, però de mentres la seva família podria menjar. A més a més la seva amistad continuaria. Encara així, això pot ser molt dolent per al policia, ja que si els seus superiors s’enteren que ho ha estat amagant tot aquest temps el poden despedir o baixar el sou i els problemes econòmics tambe els tendria ell.

    Jo, li diria al lladre que s’entregués ell sol, que demanés disculpes a les tendes i que demanés si podria recompensar els seus desastres fent alguna cosa amb benefici públic. Clarament, el sancionaran amb una multa, però jo, si fos el policia ajudaria a pagar-la.

    Es un dilema molt difícil de resoldre ja que està en joc una dels teus millors amics o els teu lloc de feina o la paga. Però si t’atures a pensar arribes a punts mitjos que es poden arribar a negociaqr i no son tan dolents per ningú. És clar que el lladre ha de tenir alguna repercusió, pero no té perque ser tan dràstica.

    Supos que tothom ha tengut dilemes a la seva vida però no els recordam. Jo si que me’n record de un que era el següent:
    Fa quatre anys, jugava a bàsquet i a futbol, els meus pares no podien mantenir les dues quotes dels clubs i em van fer elegir. A mi m’agradava més el futbol, pero els meus mllors amics estaven a bàsquet. A més a més el futbol se’m donava molt be, mentres que al bàsquet no tant. Tot apuntava a que em quedaria jugant a futbol, però el poder de l’amistad i un entrenador que em va fer veure el bàsquet com un mètode de vida, va fer que em quedés jugant a bàsquet. Acutalment juc a bàsquet, es un deport que m’agrada molt i m’ha fet coneixer moltíssimes persones. Ara mateix es podria dir que soc “semi-professional”, jugant amb categories superiors i amb seleccions autonòmiques. No sempre prens la decisó correcte, però en aquest cas, jo la vaig prendre.


    PÉREZ COMPANY, Dídac

    ResponElimina